Brynäs ekonomi – vad är felet?

Det är inte lätt att vara ett topplag i Elitserien numera. Förr i tiden kunde ett lag ha en blomstrande juniorsida, såsom Brynäs har idag, och vara ett topplag i elitserien när juniorerna blev lite äldre. Numer räcker det inte. Nu styr pengarna allt mer vilka lag som är topplag i Elitserien.

Brynäs ekonomi har gått på knäna de senaste säsongerna. Förra säsongen var ett ”spar-år” efter Sundlövs och Boorks experiment med stor spelartrupp. När Brynäs nu försöker värva en ”stjärna” (som jag förövrigt tror är Surovy) så ber de sponsorerna om mer pengar.

Så vad är då felet?

Jag tycker att Brynäs tänker alldeles för småskaligt. För 5000 kr kan jag få mitt namn i Läkerol arena. 5 000 kronor. Efter sociala avgifter och skatter så motsvarar det knappast en allt för stor del av en spelares månadslön.

Brynäs måste tänka större. Varför tigga 5000 kr från lokala småföretag när Brynäs varje vecka visas i nationella medier?

För mig finns det två typer av sponsorer: De som ”bara” syns för besökare och de som syns i TV. Att lokala företag vill visa upp sig för hockeybesökare i Läkerol Arena förstår jag, lika som jag förstår att stora företag inte har ett intresse av att betala för att visa upp sig för några tusen människor varje vecka.

Däremot tycker jag att reklam på sargerna, tröjjor, bakom spelarbås och på isen tillhör en helt annan kategori sponsorer. Isen är, om jag förstått det rätt, hockeyligans spelrum. De bestämmer vilken reklam som ska finnas på isen. Där kan inte Brynäs göra någonting. Men varför finns lokala småföretag på sargerna? Betalar dom verkligen så mycket för den exponering de faktiskt får i nationell, och ibland internationell, TV?

När jag tittar på Brynäs tröjjor och sarger så ser jag, med vissa undantag, idel lokala företag. Här borde Brynäs sikta högre. Exponering i nationell TV, och i tröjjornas fall på sourvernirer, är värt mer än vad små lokala företag kan betala. Varför ser jag bara dessa företags logos tillsammans med större företags som Läkerol, Ericsson, Sandvik osv? Vart är de stora företagen som Microsoft, McDonalds, Google osv? Dessa företag är också intresserade av att sponsra idrottslag, och för dessa företag är summorna en droppe i havet.

Jag förstår att det kan vara svårt att få stora sponsorer. Det jag ifrågasätter är vart Brynäs letar. Jag har fått för mig att man bara letar på den lokala marknaden efter sponsorer, när TV faktiskt har gjort att hela Sverige är Brynäs marknad.